Vakantie

Zomervakantie in de Vendée in Frankrijk; De heenreis

Dit jaar waren we van plan om na de afgelopen coronajaren met alle restricties, weer op vakantie te gaan naar het buitenland. Drie jaar geleden zijn we op zomervakantie in de Vendée naar Saint-Jean de Monts geweest en dit was een heerlijke rustige vakantie in een mooi dorpje. We besloten om dit jaar naar hetzelfde dorpje te gaan, maar wel naar een andere camping.

Op zaterdagochtend 16 juli om 4.15u reden we onze straat uit met de aangekoppelde caravan. Het zou een drukke zaterdag worden op de weg en we wilden alvast wat kilometers achter ons hebben voordat het echt druk zou worden. We vonden het wel spannend om deze reis te maken. Fedde is nog nooit langer dan 3 uur in de auto geweest en deze reis zou ongeveer 950 km zijn. Duimen dat dit wel goed gaat, we waren van plan om het in 2 dagen te rijden. We boeken nooit een overnachtingscamping want als het meezit dan kom je wellicht wat verder, maar als het tegenzit dan red je je bestemming niet, wat bij mij voor stress zorgt.

Vermaak voor onderweg

Vroeger hadden mijn ouders een mandje met cadeautjes. Na elke paar uur rijden, maakten we een stop en mochten mijn zusje en ik weer een nieuw cadeautje uitzoeken. Dit waren meestal spelletjes die we in de auto konden doen, zodat we weer wat nieuws te doen hadden. Wij hebben dit idee overgenomen en voor de kinderen kleine cadeautjes gekocht. Dit hoeft helemaal niet zo groot te zijn, als ze zich er maar mee vermaken. We pakten alles leuk in met twee verschillende soorten cadeaupapier. Zo herkenden ze hun eigen cadeautje en hadden ze het gevoel zelf iets te mogen kiezen.

Mocht je dit ook willen doen, kijk dan wat handig is voor in de auto en wat voor cadeautje er past bij de leeftijd van je kind. Lieke is 5 en Fedde bijna 2. Voor Lieke kocht ik onder andere een kleurboekje met potloden erbij. Stiften zijn niet handig in de auto, je kan niet zo goed helpen schoonmaken als het mis gaat. Verder kochten we een IQ-fit game van Smart Games. Dit hebben we zelf ook nog gespeeld en is een echte aanrader! Ook kocht ik nog wat stickerboeken en vakantieboeken. Lieke was super blij en wilde maar steeds stoppen onderweg. Fedde kreeg ook stickerboeken, auto’s en een kleurboek met extra dikke kleurpotloden met een speciale kern. Dit is dan weer heel erg handig voor peuters die nog niet zo goed een potlood kunnen vasthouden en toch willen kleuren.

Route naar de Vendée

Vanuit Nederland is het mogelijk om via verschillende wegen aan te komen voor de zomervakantie in de Vendée. De kortste route is via Parijs, maar mij vinden dit altijd een drukke route. Meestal staat de ring om Parijs helemaal vol en als er dan een ongeluk gebeurt sta je gegarandeerd in de file. Om dit te voorkomen rijden we via Amiens en Rouen richting de Vendée. Soms lukt het niet om deze route als alternatief in Google Maps te krijgen. Wat dan handig om te doen is om een extra stop toe te voegen en dan kiest hij deze route.

Route naar onze zomervakantie in de Vendée
Onderweg voor onze zomervakantie in de Vendée.

We waren dus vroeg vertrokken en gingen onderweg dan ook hartstikke lekker. Op de weg viel het ontzettend mee met de drukte en rond een uur of 13.00 ben ik op zoek gegaan naar een overnachtingscamping. We wilden niet heel veel verder meer rijden. Ik belde op naar camping Neuville en daar konden we gelukkig terecht. Na ruim 750 kilometers die wegvlogen kwamen we rond 15.00 uur aan bij de overnachtingscamping die lag op zo’n 7 kilometer boven Le Mans. We belden aan en een vriendelijke Fransman die ook nog aardig Engels sprak en uiteindelijk de eigenaar bleek te zijn, liet ons nog een aantal beschikbare plekken zien. We kozen er een die in de schaduw lag en uitzicht gaf over een meertje. We bleven hier maar voor 1 nachtje en hebben dan niet zoveel nodig.

De overnachtingscamping

Toen we eenmaal de pootjes hadden uitgedraaid en de stroom hadden aangesloten ben ik met de kinderen naar het meertje gelopen. Het is een idyllisch plaatje. Een klein meertje met een huis erbij. Je mag en kan er niet zwemmen, maar je kan zeker even afkoelen door met je voeten door het water te lopen. Hierbij is het wel aan te raden om iets van waterschoenen aan te trekken vanwege de vele steentjes en schelpjes. Ook kwamen hier veel locals heen om te picknicken en in het gras te liggen.

Camping Neuville, al aardig onderweg naar de zomervakantie in de Vendée

Het restaurant wat er naast de camping zit was helaas gesloten vanwege te weinig personeel. Gelukkig nemen we voor het eten altijd wat makkelijks mee voor de eerste paar dagen en heb ik hotdogs gemaakt. De camping zelf heeft ook geen winkeltje dus ben je aangewezen op wat je zelf al hebt meegenomen, of wat je in het dorpje in de buurt kan kopen.

De camping is rustig en keurig. Het sanitair is schoon. Er hangt toiletpapier bij de wc’s en voor de douche heb je geen muntjes nodig. Je kan de kraan gewoon aanzetten. Hier zit ook geen tijdslimiet op. Verder is er een mooie bloementuin waarbij er dagelijks verse bloemen bij het washok en bij de afwastafels wordt gezet. Dit ziet er hartstikke fleurig uit! Tevens kan er ook terecht om een blokhut te huren, er staan er een aantal op de rustige camping.

Bloementuin op camping Neuville
Sanitair op camping Neuville
Afwasmogelijkheden op camping Neuville
Elke dag verse bloemen

Tweede reisdag, laatste stukje voor onze zomervakantie in de Vendée

De volgende dag werden we rond 8.00 uur wakker. Lekker een broodje gegeten en rond 10.00 uur reden we weg bij de camping. Op naar de eindbestemming, onze zomervakantie in de Vendée! We zouden vanaf 14.00 uur op de camping terecht kunnen in Saint Jean de Monts en hadden hier meer dan voldoende tijd voor. Onderweg hebben we heerlijk rustig aan gedaan. Nog een stop gemaakt om te lunchen en precies om 14.00 kwamen we aan bij onze bestemming.

We zouden bijna 3 weken op de camping Le Bois Joly verblijven. Deze 4 sterrencamping heeft een mooi zwembad en onze kinderen zijn hier dol op. Ook ligt deze camping vlakbij zee en is het dorpje zelf niet ver weg. Dit leek ons daarom voor dit jaar de ideale plek om onze zomervakantie in de Vendée te vieren!

In mijn volgende blog schrijf ik over deze camping en onze heerlijke zomervakantie in de Vendée. Wie weet krijg je zelf ook wel vakantiekriebels en zin om dit mooie gebied eens te bezoeken.

Dit vind je misschien ook leuk...